woensdag 23 januari 2013

Op12

We weten niet waarom, maar de VRT is de laatste tijd de ene na de andere flater aan het opstapelen. Dat het misloopt tijdens de Journaals zijn wij ondertussen al lang gewend, maar hun nieuwe zender, Op12 slaat werkelijk alles.

Nota: Zoals u gaat merken weten wij eigenlijk zelf niet goed hoe de zender nu exact heet. Zelfs binnen de kanalen van de VRT is er onenigheid; op de officiële website van de zender is het 'op 12', in een titel van het Radio 1-nieuws is het 'Op12', bij Humo is het 'OP 12' en op Wikipedia en het VRT taalnet is het 'OP12'. Je zou geneigd zijn dat te volgen maar we hebben er voortdurend een slag naar geslagen, als ze zelf al geen moeite doen, waarom zouden wij het dan doen...

We maken graag met u even een reis door de tijd, naar april/mei 2012. Toen werd, met het nodige gevoel voor triomfalisme aangekondigd dat de VRT een derde net zou krijgen. Dat kanaal heeft vooral tot doel om Ketnet en Canvas te ontkoppelen, want dikwijls, wanneer er een belangrijk sportevenement was, werd dit uitgezonden op Canvas en hadden de kindjes geen leuke filmpjes om naar te staren. Dus; elke dag van 6u tot 20u is Ketnet op Op12 te zien. Dan heet Ketnet daar Ketnet Op 12. Wat dan doet vermoeden dat er ook nog ergens een Ketnet is, misschien wel op 599, maar dat is niet zo. Duidelijkheid, de VRT is er sterk in.

Omdat mensen tegenwoordig de verstandelijke capaciteit hebben van een half verkoolde rozijn, besloot de VRT om de naam voor hun nieuwe zender te noemen naar het nummertje dat u moet intoetsen op uw afstandsbediening om hun zender te bereiken. Maar gewoon 'twaalf', dat vonden ze nu zelf een beetje onnozel dus hebben ze er 'Op12' van gemaakt. Waarmee ze een grammaticaal correcte zin over hun zender quasi onmogelijk hebben gemaakt: "Op welke zender? Vanavond op op 12!". Het is niet het enige waar niet over nagedacht is.

Zoals u al heeft gemerkt, bestaan er ook enkele hiaten in dit plan. Wat gebeurt er dan op Canvas vóór 20u als er geen sportevenement is? Wat gebeurt er op Op12 na 20u? Het antwoord op die vragen was de eerste maanden simpel: Niets. Soms letterlijk niets, soms 'hoofdpunten van deredactie.be op een scherm'-niets en soms een documentaire, op Canvas dan. Op Op12 [we haten de naam ondertussen uit de grond van ons hart] was het meestal letterlijk niets. Af en toe eens de studio van Studio Brussel [waarom moet de VRT toch altijd alles dubbel kunnen zeggen...], en heel zeldzaam eens écht een programma.

Dat dan minder dan 15.000 kijkers lokte. Wat minder is dan de foutenmarge die een kijkcijferonderzoek toelaat. Dat wil zeggen dat als we die streekproef willen vergroten naar de Vlaamse bevolking en op een 90% betrouwbaarheidsinterval willen zetten, het aantal kijkers een getal onder nul kan zijn. Nu kunnen wij ons vergissen, het verleden heeft echter al aangetoond dat die kans eerder klein is, maar wij vinden dit geen succes. Wat had je nu gedacht, om op nummer 12 op TV te raken, moet je eerst de één intoetsen, en dan onder serieuze tijdsdruk nog op de twee. Ben je te laat, dan kan je hélémaal opnieuw beginnen. Dus uit luiheid kijken we dan maar verder naar Romelu Lukaku en een Kinder Bueno.

Een tv-zender kost geld. Veel geld. Vier-miljoen-euro-per-jaar-veel. Geld dat zonder twijfel beter besteed zou kunnen worden dan aan een tv-zender waar geen hond naar kijkt. Maar, u hebt het al wel door, het ergste moet nog komen. Op zondag 3 februari is het het WK veldrijden. 's Avonds in volle primetime. Nu mag u drie keer raden op welke zender ze dat zullen uitzenden. Is dat A) Op Canvas B) Op Op 12 of C) Op één?

Op één. Op één verdorie. Een ietwat verstandig mens vraagt zich dan af: "Maar OP12 was toch juist in het leven geroepen om dit soort dingen te vermijden?". Jammer genoeg is er niemand op de VRT verstandig genoeg om daar op te komen. Zoals u weet laten wij graag woordvoerders aan het woord om hun stommiteiten uit te leggen. We geven het woord aan het exemplaar dat bij de VRT rondloopt:
"Een evenement dat zo'n groot publiek kan boeien, hoort volgens de VRT thuis op een generalistisch net en niet op het derde kanaal dat aanbod brengt voor specifieke doelgroepen in de samenleving."
We hebben onlangs opgevangen, via Humo's Pop Poll, dat ook Lien van de Kelder die naakt gaat een groot publiek kan boeien. We kunnen het maar als ideetje voor een zondagavond op één poneren.

Geen enkel bericht missen? Volg ons op Facebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten