dinsdag 4 juni 2013

Arrividerci Fyra (2)

We hadden het eerst gepland over de onderwijshervorming te hebben, maar zoals wel meer gunnen de Italianen ons geen moment van rust. Fyra V250 treinen, episode zoveel.
Update 6 juni
Uit de persconferentie van AnsaldoBreda bleek weinig verrassend. Zoals verwacht legden zij de schuld volledig bij de NMBS en de NS, die 'niet in dagelijks onderhoud voorzien hebben' en die 'te snel gereden hebben in de sneeuw.' Verder stelde AnsaldoBreda, in een perszaal die overigens nogal erg jaren '70 was, op de projector met slides zat voortdurend een ruis, dat 'alle problemen veroorzaakt werden door de sneeuw'.

Waarop een verstandige journalist, per definitie moeten we nu al heel wat mensen uitsluiten, vroeg 'waarom er dan remmen geïmplementeerd geschikt voor snelheden tot 160 km/u.' De reactie was bijzonder hilarisch en veelzeggend. De topman van AnsaldoBreda fezelde een seconde of tien lang met zijn gebuur en zei toen: "Geen commentaar." Oeps.

Ondertussen staaft de NMBS zijn bewering dat er weldegelijk structurele problemen zijn: om aan de deur te werken moest het toilet weggenomen worden, bijvoorbeeld. Verder is ook volop het proces begonnen om een zondebok te zoeken. In Het Nieuwsblad werd een projectmanager genoemd, met naam en toenaam, die in 2011 over de Fyra zei: "Het komt allemaal goed met deze prachtige jongens." Verder wilde de CD&V, die zich verbazingwekkend krachtdadig opstelt, een onderzoek naar de periode 2004 - heden.

Tot slot beweerde AnsaldoBreda nog dat het 'zijn verantwoordelijkheid niet zou ontrekken.'

Oorspronkelijk bericht
Allereerst: de NS heeft nu officieel besloten om de grensoverschrijdende Fyra-dienst, die gereden wordt met V250-stellen van AnsaldoBreda stop te zetten. De binnenlandse Fyra Breda-Amsterdam, verzekerd door rijtuigen getrokken door een locomotief blijft voortbestaan. In een interview zei de Nederlandse minister van Financiën Dijsselbloem (PVDA = +/- SP.A) iets dat we al te vaak gehoord hebben: we moeten eerst alles bekijken voor we definitief met besluiten komen. Hij meent dat de mogelijkheid bestaat dat de NS niet meer de bevoorrechte partner zal zijn in het HST-verhaal.

Dat verdient extra uitleg. In Nederland is, in tegenstelling tot in België, de spoormarkt al vrijgemaakt. Dat betekent dat niet alleen staatsbedrijven openbaar vervoer kunnen aanbieden, maar ook private bedrijven. Zo zijn er een aanzienlijk aantal in Nederland. Het zou dus kunnen dat de NMBS met een andere partner dan de NS moet samenwerken.

Dat is misschien wel nodig, want uit officieuze bronnen blijkt dat de NS niet tevreden was met de gang van zaken; de NMBS heeft te vroeg gecommuniceerd vonden zij. Dat is niet helemaal waar, de NS wilde immers al vroeger afblazen, maar de bevoegde minister van dienst, Dijsselbloem, verhinderde dat. In het interview zei hij: "[De mankementen bekend maken] helpt niet. We hadden een strakke planning vooropgesteld."

Sta ons toe in lachen uit te barsten bij het woord 'strakke'. Vier maanden wachten. Strak jongens. Strak. Maar goed, bij de sporen is vertraging ook maar relatief. Soit. Dijsselbloem gaat onverstoord verder: "En dan besluiten de Belgen (trekt iets viezer gezicht) om versneld naar buiten te komen. En dan krijg je een enorme druk op het kabinet om ook maar snel iets te beslissen.'

En hier willen we de minister wederom onderbreken! SNEL?! Vier maanden jandorie! Is dat nog niet lang genoeg? Op de vraag 'U bent een beetje boos op de Belgen?' antwoordde de minister met een zeer giftige grijns: "Not amused." En hup, daar gaat ons geloof in Nederland.

Ondertussen moet gezegd zijnd dat Marc Descheemaeker zich van zijn meest professionele en geweldige kant laat zien. Hij had in januari, stiekem in het geniep, een rapport laten opstellen, door een extern onderzoeksbureau over de aanbestedingsprocedure. Dat rapport heeft hij nu aan het parket overgeheveld omdat - en nu komt het - een 'CEO wettelijk verplicht is te doen onregelmatigheden waarvan hij weet van heeft gekregen te melden aan het parket'.

We mogen niet op de zaak vooruitlopen, maar koppen die rollen zijn altijd leuk, zeker als ze eventueel toevallig misschien van elementen komen jegens wij een zekere afkeer koesteren. Descheemaeker is natuurlijk ook niet dom; hij wilt nu de held uithangen om zo meer kans te maken CEO van de NMBS te blijven. Zo stelde hij in de vakpers nog eens dat 'hij van in het begin tegen de aankoop van V250 stellen gekant was' en dat hij niet verder is geraakt dan 'van elf naar drie stellen te gaan om aan te kopen'. Wij durven het zeggen: held!

Ondertussen is Italië bezig met een bewonderenswaardige en/of lachwekkende communicatie. Voor extra entertainmentwaarde citeren wij nu graag letterlijk het persbericht:
The public needs to know that the train is safe. [...] The setback of January - occurred during a heavy snowfall - which has not, however, had any effect on people or things was caused by the excessive speed of the train (250 km/h), incautious and irresponsible operation [...] The malfunction was only a pretext to stop the supply, especially by the operator in Belgium. The real reasons that led to the request for cancellation of the contract by NMBS and to the stance of NS are not based on technical foundations, but on another kind.
Hemel, waar te beginnen. Allé, 'de trein is veilig'. Suuuuureeeeee. Niet dat er ijzeren staven omhoog vlogen, of deuren loszaten ofzo. Verder zou het probleem aan de treinen, ontstaan in januari tijdens hevige sneeuwval (waar het NMBS-materiaal uit de jaren zestig wel in bleef rijden) geen énkel effect hebben gehad aan 'mensen of dingen'. Met andere woorden, het probleem had geen invloed op mensen of dingen. Met andere andere woorden, er was geen probleem. We roepen volgende bewijsstukken op:
1) de foto van de hoorn vol sneeuw.
2) de losgekomen plaat, losgekomen wegens opeenhoping van sneeuw.

We gaan moedig verder: 'veroorzaakt door overdreven snelheid van de trein (250 km/u).' Drie keer raden waarvoor de 250 in de V250 (modelnaam van de trein) staat. De volgende zin is nog de beste van allemaal: '[te wijten aan] onverantwoord en onvoorzichtig gebruik van de treinen'. Onverantwoord! Die mannen hebben met den trein gereden, dat was nu wel niet de bedoeling e!Verder nog het gebruikelijke: het is gewoon een excuus om het contract op te zeggen.

Donderdag geeft AnsaldoBreda een persconferentie. Wij zullen die speciaal voor u volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten