woensdag 28 augustus 2013

Test-aankoop

Wat dat tegenwoordig is met Test-Aankoop weten we niet, maar laat ons toch maar zeggen dat het vroeger ietwat beter ging met de consumentenorganisatie. Voor de gemakkelijkheid vergeten we dan nog even het incident met de tablet, die eigenlijk geen tablet was, en dus verkeerdelijk geadverteerd was. Iets waarvoor zij al menig bedrijf op de vingers hebben getikt maar goed.

Kop van jut is deze keer de NMBS, want dat is hip tegenwoordig. In een persbericht, met de uiterst professionele titel - hiernavolgende titel is geen grap - : Stop het gefoefel met stiptheidscijfers van de treinen ! Treinvertragingen minstens 10 % hoger dan cijfers van Infrabel en een commerciële snelheid in verval! Omdat we vandaag in een bui van mierenneuken zijn, gaan we deze titel taalkundig eens onder de loep nemen. Tussen een woord en een leesteken moet geen spatie. Na het leesteken wel. 'treinen ! ' moet dus 'treinen! ' worden en '10 % hoger' moet '10% hoger' worden. Om één of andere reden is 'verval!' dan weer wel juist. Begrijpe wie kan. Het doet ons een beetje denken aan Op12, OP12 en Op 12.

Soit, daarnaast heeft men duidelijk geen kaas gegeten van het principe 'korte en bondige titel'. Er zijn artikels in Het Laatste Nieuws die korter zijn dan deze titel. Nu ja, dat is nu ook niet zo veelzeggend, maar toch. Daarnaast is het niet zo bijzonder professioneel om met uitroeptekens beginnen te strooien. Het komt nogal schreeuwerig - en bijgevolg irritant - over, jongens. We zouden één uitzondering in het leven durven noemen, een bericht met als titel 'Osama Bin Laden is dood!' en aangezien dieje mens al dood is, helpt dat ook niet zoveel.

Daarnaast is er natuurlijk ook nog het feit dat van de bewering van Test-Aankoop niets waar is. Enfin, drie kwart van hun titel is fout, één kwart is juist. Zie, praktisch is dat toch niet hoor, zo'n gedrocht van een titel. Neem een voorbeeld aan ons 'Test-aankoop' en wees blij dat wij jullie niet zijn, of het had 'Test-Aankoop Awoert ! ' geweest, of nog beter 'Stop het gefoefel over het gefoefel met stipheidscijfers van treinen ! Stop het overmatig en fout gebruik van uitroeptekens !' Enneuh, over woordkeuze gesproken; 'gefoefel'?; wat zijn jullie, priesters en kleine jongetjes? Een hitsige puber en een Brits tienermeisje misschien?

De inhoud zelf dan. Volgens Test-Aankoop blijkt uit 'grootschalig onderzoek' dat amper zes op de tien treinen stipt rijdt. Hun grootschalig onderzoek bestond erin om alleen maar treinen van en naar Brussel in de spits te controleren. Test-Aankoop vergelijkt die cijfers dan met die van Infrabel, cijfers die over het ganse net op alle trajecten op elk uur van de dag verzameld zijn. Wat Test-Aankoop doet, is dus even slim als wij, die zouden besluiten dat geen enkele trein stipt rijdt, omdat één trein, die we als steekproef hadden gebruikt, niet op tijd reed. Of nog beter, onze trein reed wel op tijd, dus Test-Aankoop liegt. Stop het gefoefel Test-Aankoop zouden wij dan zeggen. Maar wij zijn niet gatachterlijk.

Maar het wordt nog beter! 'Het feit dat Test-Aankoop enkel maar treinen in rekening bracht die in de spits reden, kan het verschil maar gedeeltelijk verklaren, vindt de consumentenorganisatie.' Letterlijk uit het persbericht. 'Vindt', zoals in 'wij zijn van mening dat'. En dat presenteren die mannen dan als waarheid... Wij raden Statistiek Voor Beginners aan en een gezonde dosis anti-arrogantie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten