zondag 20 januari 2013

Reconstructie van een bewogen spoorweek

Het was, op z'n zachtst gezegd een rampzalige week voor de spoorwegen. Hoewel de binnenlandse treinen het ondanks de sneeuw verbazingwekkend goed bleven doen, was er nog steeds het andere zorgenkindje: de Fyra. Omdat reconstructies tegenwoordig zo hip zijn, brengen wij voor u een reconstructie van de voorbije, bewogen spoorweek.

Staking

Laten we eerst beginnen met goed nieuws. De spoorstaking is voorlopig afgewend. Dit ondanks het feit dat de afdeling in Charleroi en Luik er wel toe bereid waren. (We moeten ons nu ongelooflijk inhouden om niets te zeggen dat als verzuurd zou kunnen opgevat worden, maar in tegenstelling tot zulk een opmerking gaan we rustig verder met een Colgate-waardige glimlach, inclusief knipoog en een blinkende ster op onze rechterhoektand.) "De bezorgdheid vandaag gaat in de eerste plaats naar de reiziger," dixit Jean-Pierre Goossens, opvolger van Jos Digneffe, opgestapt als vakbondsleider omdat hij teveel haatmails kreeg van de reizigers waarvoor hij steeds het beste wilde. Opnieuw liggen verschillende cynische opmerkingen voor de hand, maar wederom slikken we die in en nemen we nog een valiumke om hetgeen wat gaat komen te doorstaan.

Fyra
Want, tot zover het goede nieuws, er is weer een nieuw hoofdstuk aan de Fyra-saga gekomen. Zoals u wellicht nog wel herinnerde, heeft het dinsdag gesneeuwd. Niet dat niemand het zag aankomen, maar wegens technische problemen hadden heel wat Fyra's last in de sneeuw. De NMBS, altijd al geroemd om hun merkwaardige manier van probleemoplossend denken, besloot dan maar vanaf dinsdagavond alle Fyra's af te schaffen.

"Maar ik moet vanavond nog in Brussel/Amsterdam zijn?!" Geen nood, Bart Crols, de woordvoerder van de NMBS helpt u graag verder:
"Dinsdagavond kan u een intercity pakken tot  Essen, daar overstappen op een bus naar Roosendaal om dan [uiteindelijk] over te stappen op een trein naar Amsterdam." 
We moeten de man prijzen dat hij zoiets durft verkondigen, on the record. Maar zoals wel vaker bij de NMBS, moet het ergste nog komen. We citeren onze nieuwe beste vriend:

"De NMBS heeft in samenspraak met de NS [De Nederlandse spoorwegen, zo mogelijk nog grotere prutsers] besloten om woensdag zes Fyra's preventief af te schaffen. Reizigers die een van de afgeschafte Fyra's willen nemen [Wij vinden deze zinsconstructie uiterst merkwaardig, wie wilt er nu een afgeschafte trein nemen?] kunnen vanuit Antwerpen [zie maar dat ge daar raakt.] een bus nemen naar Breda [een bescheiden rit van een uur] en daar overstappen op een trein naar Amsterdam."
Ondertussen, nog beter advies op de website van de Fyra:
"Fyra raadt haar klanten aan, in de mate van het mogelijke, hun reis uit te stellen tot na woensdag 16 januari."
Goed, stel dat je als brave pendelaar je reis uitstelt tot donderdag 17 januari, omdat ze het zo lief vragen. Omdat je de NMBS niet zo hard meer vertrouwt, kijk je woensdagavond 16 januari nog eens gauw op de website. Daar lees je dan het volgende:
"Wegens de slechte weersomstandigheden, zijn alle Fyra's voor vandaag geschrapt. Fyra raadt haar klanten aan om, in de mate van het mogelijke, hun reis van donderdag 17 januari uit te stellen naar een latere datum."
We doen, echt waar, ons best om niet tot een cynische oude zuursok te evolueren, maar er zijn grenzen. Maar de Thalys, die over exact dezelfde rails rijdt, rijdt nog wel. We moeten toegeven dat deze rijdt met een aanzienlijke vertraging (30 ~ 60 minuten), maar dat zou zijn omdat de snelheid verlaagd is op de HSL-lijn uit veiligheidsoverwegingen. De Fyra's rijden helemaal niet, uit veiligheidsoverwegingen. We stellen ons echt de vraag wat voor brol de N(MB)S zich heeft laten aansmeren.

Verdwijnen vertragingswebsite

Complotzoekers, verenigt u! Er is ons ook ter ore gekomen dat de website www.rijdtdefyra.be offline is gehaald. Deze website hield dag na dag de vertragingen, afschaffingen en beperkingen van de Fyra bij en goot deze in stiptheidscijfers. In de wandelgangen gonst het gerucht dat op uitdrukkelijke vraag van de NMBS en de NS, deze website offline moest gehaald worden... Uiteraard is dit niet officieel bevestigd, maar we wilden het jullie toch meegeven.

Fyra is weg

En dan raakt er op vrijdagavond het ergste tot nu toe bekend. De Fyra mag niet meer rijden tot de absolute veiligheid is gegarandeerd. Dat is de beslissing van de DVIS, de hoogste veiligheidsinstantie op het spoor. Een trein die verboden wordt om te rijden op de sporen, dat is naar 't schijnt nooit gebeurd in tientallen jaren. We willen u de reactie van de woordvoerder van de NMBS niet onthouden:
"[Fel] Wij zitten als NMBS óók met heel wat vragen!
Journalist: Maar u moet wel antwoorden geven aan de reizigers? Het blijft pijnlijk
[Als een geslagen hond] Het is niet leuk nee. Voor iemand die op een trein zit, die afgeschaft wordt (uitdaging voor lezers: Ga eens op een afgeschafte trein zitten.), die een vlucht moet halen. Dan, euh, ja dan, euh, is, euh, dat niet prettig nee. Dat is dus voor ons ook niet leuk. Het zijn onze klanten.
Journalist: Hoe groot is de kans dat de Fyra ooit nog gaat rijden?[Twee Mississippi-seconden stilte] Wel euh, wij werken momenteel aan een herstelplan. Het zijn onze Nederlandse collega's die daar de lead innemen, aangezien zij het onderhoud doen. Wij gaan nu onderzoeken wat de oorzaak van de schade is."
Wij zeggen het niet dikwijls, maar we hebben oprecht medelijden met de man die elke dag het falen van de NMBS mag uitleggen. We willen hem langs deze weg dan ook een hart onder de riem steken; je moet het maar willen doen.

Zaterdag raakt bekend dat er langs de HSL-lijn een rooster is gevonden, dat afkomstig is van de Fyra. Daarnaast zou door het winterweer de onderplaat van de treinen beschadigd zijn geraakt. Voor de NS is de maat vol: alle nog openstaande bestellingen voor Fyra-treinen worden geannuleerd. Er wordt verwacht dat de NMBS maandag hetzelfde gaat doen.

We kunnen dan ook niet anders dan geloven dat er de laatste dagen, op het hoofdkantoor van Thalys, enorm veel flessen champagne ontkurkt worden.

Geen enkel bericht missen? Volg ons op Facebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten